Co piąty akumulator w Polsce pochodzi z naszej fabryki

Wydarzenia
20.12.2019

Mariusz Zamojski, wiceprezes i dyrektor zarządzający AUTOPART SA w wywiadzie dla Motofocus.pl - publikujemy fragmenty rozmowy.

Czy wśród planów i ambicji jest stanie się dostawcą pierwszo montażowym?

Na rynku OEM jesteśmy od wielu lat. Dostarczamy nasze akumulatory na pierwszy montaż renomowanych ciągników Belarus czy polskich samochodów ciężarowych. Ostatnio nasze produkty zyskały uznanie jednego z największych producentów maszyn rolniczych na świecie. Chcemy istnieć na tym rynku, bo to bardzo ważny segment. Będąc dostawcą OEM dużo się uczymy, a potem wykorzystujemy nową wiedzę w naszym biznesie. Posiadamy certyfikat IATF, który jest wymagany przez wszystkich światowych producentów samochodów. Jesteśmy z tych osiągnięć bardzo dumni.

Produkujecie rocznie 2,5 miliona akumulatorów. Jaka część z nich przeznaczona jest na rynek krajowy, a jaka na eksport? Które rynki są obecnie najważniejsze dla AUTOPART?  

Dziś eksport to dominująca część naszego biznesu. Ponad 65% produkcji trafia za granicę. Cały czas pracujemy nad tym, aby nasze akumulatory pojawiły się w nowych krajach. Mamy klientów, którzy są z nami ponad 20 lat, niejedno razem przeszliśmy, tworzymy długofalowe relacje oparte na zaufaniu. Oprócz naturalnych kierunków eksportowych jakimi są dla polskiej firmy bliskie kraje europejskie, z powodzeniem oferujemy akumulatory na Bliski Wschód, Afrykę i Azję.

Jak dużą część produkcji dostarczacie pod brandy klientów? Czy polski mechanik, montując akumulator jednej ze znanych zagranicznych marek może nie zdawać sobie sprawy,  że w produkt ten pochodzi z fabryki w Mielcu?

Dziś co piąty akumulator w Polsce pochodzi z AUTOPART. Specjalista doskonale potrafi rozróżnić producenta.
W firmie powstaje ponad 100 marek akumulatorów, my wspólnie z naszymi klientami tworzymy te brandy, dając wsparcie technologiczne i biznesowe.

Rynek akumulatorów przeszedł sporą przemianę w związku z upowszechnieniem systemu Start Stop. Czy firma AUTOPART miała problem z dostosowaniem się do nowej rzeczywistości? Jakie produkty spełniające wymagania najnowszych samochodów oferujecie obecnie?

Stale monitorujemy rynek motoryzacyjny. AUTOPART jest członkiem Stowarzyszenia Producentów i Importerów Akumulatorów i Baterii w Polsce i co kwartał otrzymuje raporty branżowe przygotowane przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Jako członek zarządu SPIAB opracowuję i analizuję te informacje dla całej branży akumulatorowej. Raport SAMAR obejmuje dane z rynku akumulatorowego, jak również dane o sprzedaży samochodów na rynku polskim i europejskim. Samochody z systemem start-stop bardzo dynamicznie wchodzą w rynek. Według ostatniego raportu stanowią ponad 75% wszystkich nowych samochodów sprzedawanych w Polsce. Obserwujemy ten trend od kilku lat, AUTOPART dobrze się do niego przygotował. Oferujemy dziś pełną gamę akumulatorów EFB przeznaczonych do samochodów z systemem START-STOP.

Powoli kończy się rok 2019. Jak podsumowałby Pan ten czas oraz jakie są najważniejsze plany firmy na rok 2020?

W roku 2019 bardzo dynamicznie zmieniało się otoczenie prawne i biznesowe w naszej branży. Na rynku miały miejsce istotne przekształcenia własnościowe, wprowadzono też kilka ustaw, które nałożyły na nas dodatkowe obowiązki np. w obszarze finansowym czy środowiskowym. To istotne, ponieważ naszym priorytetem jest bycie firmą proekologiczną. Na ten cel przeznaczamy co roku bardzo duże środki. Inwestycje ekologiczne mają przede wszystkim poprawiać warunki pracy naszych ludzi, ale też chronić środowisko naturalne.

Nasz plan na rok 2020 jest prosty – kontynuować strategię bycia firmą elastyczną, która realizuje potrzeby i wymagania klientów. Lubimy wyzwania, podejmujemy się nowych projektów z energią i ciekawością. W nadchodzącym roku życzę Czytelnikom właśnie wyzwań, które prowadzą do rozwoju oraz decyzji, które przybliżą do spełnienia zawodowych i osobistych marzeń.

 

Link do całego wywiadu: Co piąty akumulator w Polsce pochodzi z naszej fabryki